1917, Totale Oorlog in Vlaanderen

1917

Educatief pakket

BASISONDERWIJS
In de voetsporen van Sher Singh

In de voetsporen van Sher SinghEen kok bij de 34e Britse divisie, Sher Singh, neemt ons mee op sleeptouw tijdens zijn oorlog. Hij houdt een dagboek bij, waarin de leerlingen zijn verhaal kunnen nalezen. Zijn divisie wisselt Vlaanderen voor Frankrijk en zo loopt hij een landgenoot tegen het lijf: Hardit Singh Malik, piloot bij R.A.F. Samen dromen ze over hun thuisland: India. Sher Singh hoort en ziet meer dan een gewone soldaat, hij kookt voor het hoofdkwartier van de 34e Britse divisie en is een goeie vriend van Luitenant-Kolonel J.Shakespear. Zo vangt hij heel veel verhalen op. Geregeld heeft hij contact met zowel de legerstaf als met de soldaten. Sher Singh sneuvelt op 2 oktober 1918 en ligt begraven in Zantvoorde British cemetery, Hardith Singh Malik overleeft de oorlog en wordt uiteindelijk 91 jaar.

Dit project, bestemd voor het basisonderwijs, is een samenwerking tussen het netwerk Oorlog en Vrede, BC de Palingbeek en Studio Globo. Elke partner brengt z'n eigen inbreng mee, waardoor dit project een mooie mengelmoes is geworden van 3 educaties; ontwikkelingseducatie, natuur en milieu educatie en herinneringseducatie.

__________________________________________________________________________________

SECUNDAIR ONDERWIJS
Nieuwe personages op applicatie ‘14-18 in beeld’

App '14-18 in beeld'In 1917 wil de provincie West-Vlaanderen leraren secundair onderwijs ondersteunen om het thema ‘Totale Oorlog’ in de klas te brengen. Aan de hand van de nieuwe historische verhalen over personages gaan we dieper in op wat we precies bedoelen met het concept ‘totale oorlog’. De historische personages zijn in overleg met de betrokken partners gekozen. Zo zijn ze verbonden met specifieke WOI-locaties.

Om alle personages op een heldere en aantrekkelijke manier voor te stellen, gebruiken we de bestaande, gratis applicatie ’14-18 in beeld’. Dankzij deze applicatie zijn leerlingen in staat om zelf filmpjes te maken over deze personages als voorbereiding in de klas. Aan de hand van een korte biografie en enkele foto’s helpen we ze op weg. Per personage maken ze bovendien kennis met een thema, een bepaalde nationaliteit en een specifieke site. Bijvoorbeeld de Duitse Kurt Zehmisch vertelt in Houthulst meer over de impact van gas. Op het Tyne Cot zoeken we naar het spoor van de Belgisch/Canadese Richard Verhaeghe. De Canadese Dokter Davey loodst ons rond in de omvangrijke hospitaalsite Lijssenthoek. De beroemde Australische fotograaf Frank Hurley vindt dat ‘verstandig manipuleren van foto’s’ moet kunnen. Samuel Frickleton brengt in Mesen het verhaal van de Nieuw-Zeelanders en tenslotte leert Alphie Hanratty ons meer over de deelname van de Ieren aan de strijd in Mesen en Heuvelland.

Je vindt alle verhalen terug in de applicatie ’14-18 in beeld’, gratis downloadbaar via de Google Play Store en de App Store. Let wel: deze applicatie kan enkel op een tablet gedownload worden, niet op een smartphone. 

Logos project partners